Bank in een doos

Het was in het jaar 2015 toen de vrienden Kuhl en Chopra in cafeetje zaten te praten over hun ervaringen als student. Beide waren met een opleiding bezig aan het Universiteit van Baltimore in De Verenigde Staten. Het gesprek begon al snel over hun ervaring bij het kopen van een bank voor hun appartementje en dat dit nogal een gedoe was. Dit was het begin van het gesprek dat zou leiden tot de banken in een doos van Barrow.

Veel te duur en lange bezorgtijden

Toen Kuhl bij de lokale IKEA een bank wou kopen kreeg die te horen dat de kleur die hij had gekozen niet op voorraad was en dat het 12 weken op zich zou laten wachten. Hij moest uiteindelijke kiezen voor een felle oranjekleur omdat die niet 12 weken kon wachten. De bezorgkosten en bezorgtijden waren ook niet acceptabel. Hij besloot zelf een busje te huren en 3 uur lang heen en weer te rijden om goedkoper uit te zijn. Zo kon die ook meteen zelf de bank ophalen. Dan was er nog het gedoe van het bank optillen en naar boven te dragen wat er ook nog voor zorgt dat de bank beschadigd raakt.

Chopra had ook slechte ervaring met het kopen van een bank. Hij ging naar een lokale meubelwinkel waar die ene beperkte keuze had met zijn budget en ook hij had weinig keuze uit kleuren omdat er een select aantal op voorraad waren. De bezorgkosten waren bijna net zo hoog als de bank zelf en geld voor het huren van een busje had die niet. Hij besloot een winkelwagen de bank van de meubelwinkel tot zijn appartement te vervoeren. Het kosten hem bijna een hele dag om dit te doen en dit allemaal voor een bank waarmee die eigenlijk niet tevreden was.

Het moet toch makkelijker kunnen dachten de vrienden? Ze besloten om te onderzoeken waarom de banken zo duur waren om te bezorgen en waarom het zo lang op zich liet wachten. Bovendien moest je een bank toch ook gewoon online kunnen kopen en laten bezorgen?

Online winkel

Als een project voor hun studie besloten ze om een fictief online winkel voor banken op te zetten en hiervoor deden ze veel onderzoek. Ze kwamen erachter dat het bezorgen van banken duur was omdat de afmetingen niet standaard waren. Een bezorgdienst kon ze niet op elkaar stapelen door de vorm van de banken. Het koste ook veel geld om de banken van de fabriek naar de winkel te bezorgen waardoor de prijs van de banken omhoogging. De afmeting ven een bank moest dus zo zijn om in een doos te kunnen passen en die dozen moesten ook op elkaar gestapeld kunnen worden. De afmetingen en de vorm van de doos speelden dus een rol. Ze moesten ook rekening houden met het gewicht van de bank. Tijdens hun onderzoek vonden ze zo een gat in de markt. Ze besloten daarom om het online winkel echt op te zetten en besloten daarom om een onderneming op te richten.

Een jaar later rolden hun eerste banken in een doos van de loopbanden af en nu hebben ze een miljoenenonderneming dat ook in Nederland bezorgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *